tisdag 12 maj 2015

CBC, lördag 2/5

Som tur är blev det en lugn fredagskväll i Köpenhamn, ty på lördag var det återigen dags för CBC klockan 10:00. Precis som dagen innan delades det på en droska och det anländes till Spartahallen ungefär en kvart innan dörrarna öppnades. Att ta sig in gick snabbt för de som redan hade ett band runt handleden.



Dagens första anhalt blev hos Bells, ett bryggeri som jag alltid haft stora sympatier för. Snålvattnet började rinna då jag tänkte på tidigare möten som bland annat innefattat Bells Two Hearted Ale och Bells Expedition Stout. På de bägge lördagspassen provades Bells The Wild One liksom en av de absoluta höjdpunkterna på hela CBC, Bells Expedition Stout - Barrel Aged. Där snackar vi om en riktigt delikat och balanserad öl. Det var inget som tog över utan den var nästan en perfekt blandning av bourbon, choklad, vanilj och rostad malt. Tyckte i ärlighetens namn att det var förvånande att det knappt var några köer alls hos Bells, i vanlig ordning kunde man inte säga detsamma om Three Floyds.

Nämnda Three Floyds är som de är men deras Bourbon Behemoth skulle jag inte ha något emot att prova igen. Gillade framförallt ölets sköna och krämiga kropp, söt med mycket kola, frukt och bourbon. Riktigt bra öl men jag föredrar den vanliga Behemoth jämfört med denna. När jag tänker efter så är det i många fall som jag föredrar grundölet kontra fatlagrade varianter.

För att få lite Ying och Yang till denna arma text så kan det även vara läge att skriva några ord om lördagens sämsta öl, ja rentav det sämsta ölet på hela CBC. Morada/Stillwater Artisan Amburana Farmhouse. Väldigt konstig öl som kändes dammig och möglig. En liten sip var det enda som jag pallade med, resten var det bara att hälla ut så fort som möjligt.



Jackie O's Pub & Brewery var kanske den största överraskningen för mig på hela CBC. Generellt sett höll deras öl riktigt hög klass. Lördagens höjdpunkt från deras sida var Oil of Aphrodite vilket visade sig vara en behaglig Imperial Stout med mycket choklad, kaffe, nötter och lite vanilj.

Att Cellarmaker är bra bekräftades ännu en gång, deras DIPA Dank Williams hörde helt klart till eliten i DIPA-träsket. Åker man till SF så ska man inte missa deras schyssta ställe som dessutom ligger väldigt nära City Beer.

Den roligaste incidenten på lördagen var då en för mig okänd glad skåning kom fram och ville fotografera min rygg, eller närmare bestämt min t-shirt från Närke Kulturbryggeri. Tydligen hade han en kompis i Örebro som han skulle skoja med. Det var länge sedan jag hörde någon skratta så bullrigt och så länge åt någonting överhuvudtaget. Riktigt skoj att uppleva och roligt att en gammal t-shirt kan vara till så stor glädje.



Egentligen är det smått galet hur många bra öl som provades på de bägge dagarna på CBC. Några andra riktigt stabila lördagsöl var 18th Street Imperial Blud, Westbrook Batch 1000 IPA, Cigar City Leon och Surly Eight Ale, ja bara för att nämna några. Utbudet var verkligen fint och det var omöjligt att hinna med alla öl. Så här i efterhand inser jag att det var några av utställarna som jag inte ens besökte.

Under den sedvanliga pausen intogs en mättande lunch vilket förmodligen bidrog till att tempot gick ner kraftigt på det sista passet av årets CBC. Eller kanske var det bara som så att smaklökarna de var trötta och tyckte att det räckte? Särskilt många öl blev det i alla fall inte utan det var skönare att bara sitta och iaktta världshändelserna.



Likt Internationella Olympiska Kommitténs ordförande vill jag påstå att årets CBC var den bästa hittills. Det mesta flöt på bra, några farliga köer till toaletterna var det inte tal om. Maten (korv och ost) inne på CBC höll bra klass. Stämningen var bra trots att det var mycket folk och bitvis riktigt trångt. På alla de fyra CBC som jag besökt så har jag hittills inte sett någon bli utslängd även om jag hört att det har förekommit.



Att det blir varmt och bullrigt är det svårt att göra någonting åt även om jag gärna sett att de öppnat sidodörrarna i längre perioder. Några fler sköljstationer skulle inte skada liksom möjligheten till att ta en slurk vatten eller två. Nu var man tvungen att köpa vatten på flaska om man nu inte hade med sig egen eller tog från kranarna vid toaletterna.

Kvällen avslutades sedan på först Mikkeller Bar och sedan på Mikkeller & Friends. Jag var inte särskilt sugen på öl så det blev en väldigt lugn avslutning på lördagen i Köpenhamn.

Dock kunde jag inte låta bli att ta en sista bajer inne på SAS-loungen på Kastrup innan flyget hem. En Tuborg Classic kändes som en värdig avslutning på helgen i Köpenhamn, eller inte kanske det bör skrivas. I mitt tyckte en fruktansvärt tråkig öl, alldeles för söt och med kokta grönsaker och annat elände. Vill helst inte dricka den igen. (ibland måste man tillåta sig att vara en epikuré)


CBC, väl mött 2016!

Inga kommentarer: