tisdag 4 februari 2014

På Belgoträff i Uppsala

Det är sannerligen inte ofta jag besöker Uppsala men i lördags var det dags för ett besök då det lägligt nog var dags för Belgoträffen, arrangerad av Svenska hembryggareföreningen.



Jämfört med första gången som jag var på evenemanget 2009 så var lokalen större, hall G på Fyrishov. En större lokal behövdes verkligen då det snabbt blev väldigt mycket folk i lokalen, såpass många att det vid i alla fall ett tillfälle blev tillfälligt stopp för fler besökare. Antalet öl var avsevärt fler, då handlade det om 25, nu var antalet 60. Ölen var uppdelade i två grupper, "Lätta gruppen" samt "Tunga gruppen".



Tyvärr hann jag inte prova alla ölen, men de 45 som hanns med smakade i de allra flesta fallen bra eller bättre än så. Till mina favoriter hörde Oskar Anderssons "Over de hop" vilket var en fruktig och välhumlad Belgisk IPA. Hade den funnits kommersiellt hade jag inte tvekat att köpa. Jakob Carlström hade en sympatisk fruktlambik som hette "De Volle Maan Kruisbes-Kriek. Lennart Köhler hade bryggd en tung och smuttarvänlig Biére de Garde med namnet "Trequartista 14 Henry". Fler goda öl fanns det men ovanstående tre var de som berörde mig mest.



För en som själv inte håller på med hembryggning (inte ännu i alla fall) var det riktigt skoj att gå omkring i folkvimlet och prova det som bjöds. 220 kronor var det lätt värt, ja i sammanhanget en struntsumma om du frågar mig. Ett lyckat och välarrangerat evenemang som jag mer än gärna besöker igen.

Tyvärr hann jag inte höra vilka öl som vann domartävlingen och folkets val, har inte heller sett något resultat på Internet ännu men det lär säkert komma i dagarna.

En snabb taxiresa och vi var framme på O'Connor's, även det ett ställe som jag besökt en gång tidigare. Mikkeller/O'Connor's Hop Kick IPA är en IPA som är specialgjord för O'Connor's. Enligt uppgift var det det sista fatet som var påkopplat. Ölet är har ett drygt år på nacken men det kändes fortfarande relativt fräscht och humligt.



Några flaskor Omnipollo GONE fanns i ölhyllan, så ett glas av den blev det också. Förstås färsk och fruktig, en trevlig bekantskap om än inte suverän. To Øl Brown Paper Bag en stark pilsner som hade världspremiär för inte ens två veckor sedan, kul att se den på O'Connor's såpass snabbt, ja det är bra jobbat. Fruktig och balanserad med en fin bitter avslutning.



Min avslutning för kvällen blev en Siren Broken Dream (Jim Beam Barrel Aged). Det var också en god öl, inte så råtung men med fina inslag av fat, bourbon och rostad malt.

Helt klart var det en mycket trevlig lördag där det umgicks med gamla vänner men även med några nya. Ack dessa ölnördar....

2 kommentarer:

fajanen sa...

Supertrevlig dag och kväll. Tycker fortfarande det var ett rätt beslut att åka hem direkt och inte via Brewdog Bar ;-)

Gyllenbock sa...

Hehe, ja det har du helt klart rätt i. Söndagen gick i stillhetens tecken.