tisdag 14 januari 2014

Två goda suröl

Januari brukar alltid vara en lugn månad men i lördags var det i alla fall dags för årets första ölprovning tillsammans med de gamla sedvanliga kufarna. Som vanligt var det lite gott och blandat som dracks, främst öl som vi inte druckit tidigare men även några gamla favoriter.



De i mitt tycke intressantaste ölen var två "suröl", Crooked Stave Hop Savant och Den Gale Brygger Idun, bägge flaskorna köpta i Köpenhamn 2013 och 2012. (på Mikkeller & Friends Bottle Shop samt Barley Wine)

Utan att överdriva kan jag lugnt ta och skriva att Crooked Stave från Denver är ett bryggeri som det talas rätt friskt om i dessa dagar. De öl som jag haft glädjen att få prova från dem har sannerligen varit både intressanta och i de flesta fallen riktigt bra.



Hop Savant tyckte jag mycket om, särskilt doften som var härligt fruktig med mycket ananas och aprikos. Även lite brett och jäst. Liknande smak. Len och fint uppfriskande, ett stycke öl som jag gärna dricker igen. Hoppas att vi får se den i Sverige vid tillfälle.

Den Gale Brygger är ett litet, smått excentrisk bryggeri beläget i Jerslev. De är vad jag vet ensamma om i Danmark att enbart använda vildjäst i sina öl.

Det som gör Idun så intressant är att den dels är spontanjäst och helt saknar humle. Inspirationen till ölet kommer från urgamla nordiska metoder att framställa öl.



Ölet har legat och gottat sig i förrådet sedan sommaren 2012, kan ta och konstatera att den åldrats väl. Mycket bär, äpplen, lite vinäger och "stall". Avslutningen rejält torr. Skulle inte ha något emot att dricka Idun igen, kan man få ett stabilare omdöme än så? Ett kul litet bryggeri.

En trevlig start på årets ölande, ett år som jag verkligen ser framemot då intressanta ting redan är inbokade. Även om jag varit med i några år nu så känns det fortfarande riktigt roligt att utforska ölvärlden och lite då och då skriva om upplevelserna.



1 kommentar:

Obalanserad sa...

Idun är helt fantastisk!

Jäser just nu en öl som är smått inspirerad av Idun. Blir kanske klar till sommaren ;)