måndag 27 januari 2014

Ett dygn i Köpenhamn och Malmö

I förra veckan besöktes Köpenhamn, självklart kunde jag inte låta bli att besöka min favoritbar Mikkeller & Friends. Bara någon minut efter att de öppnat klockan 14:00 skuttade jag in, innan jag provade några av fatölen tittade jag in i ölshopen. Onsdagar är leveransdag och just förra onsdagen fanns det en hel del helt nya öl från Mikkeller och To Øl , så nya att priserna inte ens var klara. Nå, lite tålamod löser det mesta. Då jag bara hade en mindre kabinväska med mig blev inte shoppingen så omfattande som man kanske kan önska men några intressanta öl fick i alla fall plats.



När flaskköpet var klart var det bara att bege sig till bardelen och försöka bestämma vilka öl som skulle drickas, särskilt många kunde det inte bli då jag bara hade ett par timmar på mig innan det var dags att bege sig till Malmö. Rätt kul känsla att för en stund vara den enda gästen i baren, riktigt så brukar det inte vara senare på dagen.



Sitter man på Mikkeller i Köpenhamn så går det förstås inte att undgå att dricka öl från Mikkeller. Ett par dracks, Mikkeller X-mas Porter 2012 Fra Til Via Cognac och den tidigare i januari lanserade Mikkeller Black Moon. Av dessa två tyckte jag att sistnämnda var den bästa. Härligt rostad Imperial Stout med en förvånansvärt krämig munkänsla, en öl jag gärna stiftar bekantskap med igen.


Ett par andra danska öl hanns också med, Amager Lubricated Ewok var typ direkt från fabrik, påkopplad för första gången bara ett par tidigare, den var alltså nästan för färsk! Inte för att jag klagade, en riktigt stabil DIPA med mängder av färsk frukt och en intensiv men ändå balanserad bitterhet. Måste drickas igen! To Øl Julemaelk passade inte riktigt mina smaklökar på en tidig onsdagseftermiddag då den var väldigt söt. 

Hade gärna suttit kvar resten av eftermiddagen och kvällen då det alltid är en mycket trevlig upplevelse att besöka Mikkeller & Friends, en av de bästa ölbarerna/butikerna som finns. Om inte före så kommer det garanterat att bli en del sittande där under CBC i maj. 

Från Köpenhamn tar man sig till Malmö väldigt enkelt, från Hovedbanegården tar tåget till Malmö C ungefär 30 minuter till en kostnad av drygt 100 SEK, hur smidigt som helst. Min resa tog ytterligare några minuter då jag bodde på Scandic Triangeln.

Ni som kan ert Malmö vet att det inte är långt att gå från Triangeln till Malmö Brygghus, ett ställe som jag inte besökt sedan december 2012. Ibland kan man inte annat än häpna över tiden som flyr så snabbt.

En sak som inte annat än kan gillas är möjligheten att beställa en provbricka med fem öl från Malmö Brygghus, priset för kalaset är 100 spänn. Värt att notera är att samtliga ölen på fat oavsett typ av öl kostar 66. Som en härdad stockholmare blir man lika glad varje gång som Skåne besöks, smått irriterande är det att det mesta i Stockholm alltid ska vara så "dyrt". 

Nå, ölen i provbrickan var dessa:



Av dessa var Malmö Frost Bear Lager och Malmö Tye Dye nya för mig. Bägge två snäll och lättdruckna utan några krusiduller. Lite intressantare var helt nya Malmö Hoser Toque som är en samarbetsbrygd tillsammans med kanadensiska Austin Roach innehållandes bland annat lönnsirap. Sötig och maltig öl som passade utmärkt till den otroligt goda hamburgaren "Ontario Burger" med bacon, ost och fantastiskt god lönnsirapskaramelliserad lök. Helt klart en hamburgare att minnas. 



Ett besök på Malmö Brygghus är något man också minns med glädje, ett schysst ställe det är det som verkligen är värt att besöka om man har vägarna förbi. Jag har skrivit det förr och kommer att skriva det igen, i Skåne bryggs det mycket god öl av bryggerier som vågar ta ut svängarna.

Det här med att kombinera Köpenhamn och Malmö går alldeles utmärkt, jag kommer garanterat att göra det i framtiden men då med minst en natt per stad. Som bekant finns det flera andra ställen i de bägge städerna som är väl värda att besöka förutom de två som jag hann med. 

Innan det var dags för nattvila dracks ett par helt nya öl på hotellrummet, av dessa var Mikkellers nya Imperial India Pale Ale Nelson purfärsk, välhumlad med tropisk frukt och hö. Fint drickbar, ja en stabil öl helt enkelt. 




To Øl Stalins Organ Ale upplevde jag som en väldigt avslappnad öl med hö, grape och lite rök. God men inte fantastisk. 


Ett bra dygn det var det, kul att efter takeoff från Sturup får se lite snö över de skånska nejderna. 



Inga kommentarer: