fredag 20 januari 2023

Vermont Beer Weeks på Man in the Moon.

Just nu pågår Vermont Beer Weeks på Man in the Moon. Det är åttonde året i rad som Månen kör en månad med öl från en amerikansk delstat. Datumen för årets Beer Weeks är 3-28 januari. Fler än 50 olika öl från Vermont kommer att kopplas på under veckorna. 



Om någon undrar vilka delstater de haft tidigare år så har jag svaret: Kalifornien, Hawaii, Ohio, New York, Florida, Illinois och Massachusetts.

Vermont har jag aldrig besökt men några öl därifrån har jag druckit, bland annat från välkända The Alchemist och Hill Farmstead.


 

Onsdag 11/1 möttes Tom (Fajanen) och jag på Månen. För min del var samtliga 30 påkopplade fatöl nya, Tom hade druckit några få av dom tidigare. 


 

Det fanns inget annat att göra än att beställa en "bricka". Månen kör inte med flights men det går att beställa öl om 20cl, vilket vi passade på att göra. Servitrisen lämnade brickan på bordet. 


 

Onekligen en ståtlig syn med så många öl på bordet. I den första rundan uppskattade jag Burlington Beer It's Complicated Being A Wizard och 14th Star Tribute alla mest. 

På runda två tyckte jag mest om Zero Gravity Madonna och Foley Brothers Fair Maiden. Intressant nog var alla ovannämnda fyra öl i stilen Imperial Double Hazy (NEIPA), en stil som jag inte alltid kommer överens med. 


 

Överlag var nivån på de provade ölen klart stabil fast några sämre fanns det förstås också. Whetstone Station Diesel 'Stoner var jag inte så imponerad av, den kändes rätt udda. Burlington Beer Study Hall både doftade och smakade väldigt mycket lönnsirap, något som jag inte är alltför förtjust i öl då det nästan alltid helt tar över showen. 


 

Väldigt kul att Man in the Moon kör på med dessa temamånader, ett till besök ska jag försöka göra innan det är över för denna gången.

Inga kommentarer: