måndag 23 maj 2022

Öl i Pello.

Tidigare i maj flög farsan, mina två systrar och jag till Luleå. Därefter fortsatte vi färden med bil till Pello som ligger i fina Tornedalen. Anledningen till resan var tråkig, vi tog ett sista farväl av mormor som vandrade vidare 95 år gammal. 


 

I svenska Pello finns det en ICA-butik, ICA Pellohallen med tråkigt ölutbud. På den finska sidan finns det en liten Alko-butik, då jag tittade inför resan hade de 39 olika öl. Besökte inte Alko utan nöjde mig med att köpa några öl från en av matbutikerna. (som bekant är det tillåtet att sälja öl upp till 5,5% i finska matbutiker)


 

Sju öl köptes, varav fyra från Lapin Panimo som är beläget i Rovaniemi, 100 km från Pello. Kan inte påstå att någon av ölen var något att lägga på minnet men det är alltid fint att dricka lokala produkter. 


 


Får se när Pello besöks nästa gång, nu när mormor är borta liksom stugan vid älven såld så känns det som att det kommer att dröja. De fina minnena från barndomens somrar hos mormor och morfar de lever i alla fall vidare. 

En "rolig" sak med resan var att vi på söndagen fick uppleva islossningen i Torneälven, något som jag tidigare inte upplevt. På lördagen låg isen kvar och på söndagen blev det öppet vatten, naturen slutar inte att fascinera.



Inga kommentarer: