tisdag 12 oktober 2021

Tjeckisk ölfestival på Soldaten Svejk.

Gillar man tjeckisk öl så hade man i förra veckan fina chanser att dricka/prova öl från några tjeckiska bryggerier som inte varit i Sverige tidigare, nämligen dessa: Albrecht Zámecký Pivovar Frýdlant, Břevnovský Klášterní Pivovar, Pivovar Clock och Pivovar Kocour.

Mån och tis 4-5/10 kunde man göra det på Bar Central, ons och tors 6-7/10 var det på Soldaten Svejk. 


 

Jag jobbade måndag och tisdag men på onsdagen var jag ledig så då besöktes Svejken. Hade några veckor tidigare stämt träff med barndomskompisen Silenzi som jag inte träffar alltför ofta. Att det var tjeckisk ölfestival var helt klart en bonus, visste inget om det då vi bestämde datum.

16:00 öppnade de, var några i kö strax innan det. Väl inne så satt det redan folk i bardelen, ölprovning med Jan-Erik "Janko" Svensson pågick.


 

I matsalen var det tomt så det var inga problem att få ett bord för två. När Silenzi anlände 30 minuter senare var redan de flesta borden upptagna, Svejk är som alltid ett populärt pilsnerpang. (mitt första besök på stället var på det sena 1900-talet, minst ett besök per år har det blivit sedan dess, ofta fler än så)


 

Dagen till ära fanns det åtta festivalöl på fat, av dessa hade jag tidigare bara druckit den vanliga Budvar. Ölen serverades i glas om 0,3liter, priserna gick det inte att klaga på. (två av Svejks ordinarie fatöl var också påkopplade)


 

Som första öl blev det en Budvar/Clock Boehmian Idols. Upplevde den som god men inte fantastisk, hö, lite citrus, örter samt mineraltoner. 


 

Albrecht 11° Světlý Ležák blev öl nummer två, en klart stabil jedenactka som kändes väldigt lättdrucken och läskande. 

När väl Silenzi anlände beställdes det mat, nästan som alltid så blev det en klassisk pragerschnitzel för min del. 165 spänn kostar en sådan numera, det får ju ändå anses vara prisvärt för en god och mättande rätt. (minns dock då den kostade kring 100-lappen, men det är förstås många år sedan)


 

Ett litet problem men Svejken är akustiken, det blir högljutt i matsalen, dessutom varmt. Men värre kan man förstås ha det så det var bara att fortsätta att beta av de nya ölen. 

Ingen av de sju som dracks var dålig utan det var stabil klass rakt igenom. Godast tyckte jag att Clock Slash 12° Pilsner var. Trevlig beska med hö, citrus och toner av te. 

På bordet fanns det ett informationsblad om de olika ölen och bryggerierna. Tyvärr fanns det inga flaskor på Svejken, de tycktes vara slut. Jag hade gärna testat Clock Fenetra Bon Repos Plum som jag såg att folk drack på Bar Central på måndagen och tisdagen. Det skulle även ha varit lite kult att dricka en IPA på Svejken. 


 

Hur som helst så var det en riktigt trevlig onsdag, Svejk är gemytligt, folkligt och hipsterfritt. Ibland är det verkligen så härligt att typ bara ägna sig pilsnerdrickande då man är på krogen. 



Inga kommentarer: