måndag 12 oktober 2009

Beskedlig ölhelg.

Efter torsdagens magnifika upplevelse med Cantillon Goldackerl Gueuze blev helgens ölpimplande betydligt mer modest. Två öl blev det, båda från Tjeckien. Tillbaka lite till ursprunget skulle man kanske kunna säga, då jag började njuta av öl var det tjeckiska öl som stod högst i kurs. Numera dricker jag väldigt sällan tjeckisk öl.



Baron Trenck hade jag tidigare ej druckit trots att den funnits på Systembolagets hyllor ganska länge vad jag kan minnas.

Färgen var ljusgul och skummet var väldigt stort. Doften innehöll blommor, smör, bröd och en viss ton av något bränt.

Smaken var inte alltför spektakulär, brödigheten fanns förstås där liksom det brända. Hyfsad beska men jag hade gärna känt mer smak. Eftersmaken var lite lätt metallisk och vätskan ganska tunn.

2,75



Kopparaktig färg med ett mycket stort fluffigt skum. Jästig arom med vissa fruktiga inslag liksom bröd. Smaken var inte alls rolig, väldigt tunn och snudd på vattnig. Breznak var en väldigt tråkig pilsner som jag knappast kommer att dricka igen. Orkar inte ens skriva en vettig recension.

2/5

Nja, dessa två tjeckiska pilsner var inte det intressantaste jag druckit, helt klart trodde jag att de skulle smaka bättre. Återstår att se hur smaklökarna reagerar nästa gång då en pilsner åker ner för strupen.

Inga kommentarer: